tisdag 23 februari 2010

Smakprov på Mumbai

Dadar station en onsdagskväll i januari, vad gör vi där? Jo vi väntar på Mats och Liv som kommer med tåget från Goa. Det är inte bara i Sverige som tågen är lite sena så vi kunde studera livet på perrongen när vi väntade, ganska livligt och mycket som händer på en gång. Bärare som kommer med väskor på huvudet, människor som sitter och äter eller ligger och vilar/sover, allt mitt i en evig ström av passagerare som ska åka eller som kommer. Det är inte bara på perrongen som det är livat utan även på spåren. Många korsar spåren för att snabbare komma till avgångsperrongen och inte minst alla råttorna har fullt upp där de kilar runt och hittar mat. Har aldrig sett så många råttor så nära innan.

Nåväl, tåget från Goa kom och djurstudierna avbröts för att hälsa våra kära gäster välkomna.

Efter lite snack så kom vi till nattlig vila och nästa dag var det dags för besök hos våra stambutiker i Bandra. Först vår optiker som säkert tjänat en årsinkomst på allt vi redan handlat innan Mats och Liv kom in och hittade glasögon till sig.

Efter optikern blev det tygaffären där vår trevlige butiksägare bjuder på chai. Här blev det inköp av lite schalar och halsdukar.

Ett besök hos vår slaktare som levererar oxfile som blir billigare och billigare, nu Rs 200 (30 SEK/kg). Man kan ju inte missa vår marknadsgata där frukt, grönsaker och olika små butiker ligger på en rad och egentligen skulle vi inte behöva handla på något annat ställe för här finns det mesta.

Mats och Liv bjöds på middag med svensk karaktär eftersom de varit i Kerala och Goa och ätit indiskt i en vecka. Den natten kom Ann och Lars från Sverige så Karin åkte till flygplatsen för att möta dem. Nu blev lägenheten fylld av liv och rörelse igen, riktigt trevligt med gäster i alla sovrummen.

Karin tog alla med på en promenad längs havet på eftermiddagen. Lite träning i indisk kultur genom ett besök på Coffé Day. Inte mycket som blev rätt i den beställningen. Efter den lektionen tog alla auto rikshaw till Juhu beach för att pröva street food. I Mumbai kan man hitta street food nästan i varje kvarter, någon som fixar lite mat under synnerligen enkla förhållanden. I Sverige skulle hälsovårdsmyndigheterna genast stoppa den typen av mathantering men här går det bra (kan var en prövning för tarmfloran).

När alla var mätta och nöjda blev det shopping för damerna. Liv var mycket nöjd med servicen i skobutiken, det regnade ner olika skomodeller och storlekar hela tiden från talet. Hur är det möjligt? Kolla på bilden Liv så ser du.

Mats och Lars kom tillsammans med vår chaufför och hämtade Roy i Powai. Det var en trevlig överraskning och omväxling från vardagen då resan från jobbet vanligtvis sker utan någon att snacka med.

Väl tillbaka i Bandra gick vi ut och åt middag för att introducera Ann och Lars i vad man kan beställa på restaurang i Indien.

Nästa dag var det dags för stora Mumbai turen. Den här gången blev det en liten extra grej på programmet. På hotellet Tai Mahal kom vi i samspråk med Viren, en ung kille som visste mycket om hotellet och inte minst om Sverige.

Han tog oss med upp till restaurangen på högsta våningen så vi fick se staden från ovan. Mycket trevligt och han berättade om olika byggnader så det blev ett bonus-stopp på turen. Efter att tittat på marmormosaiken och en stor målning i foajen på hotellet ställde vi kosan mot Leopolds för att äta lunch.

På Crawfoord market hittade vi cherymoja, mango, jordgubbar och inte minst viktigt, potatis.

Mats hann intervjua en kille och fick veta allt om vad potatis kostar från odlarledet till utpris för kund. Det var inte jättemycket förtjänst i de olika leden eftersom potatis kostar Rs 18-20/kg (3 SEK) i konsumentledet.

Dagen avslutades med en väst indisk måltid på Oh Culcutta.
Nästa morgon åkte Ann och Lars vidare till Kerala och Liv och Mats hann följa upp en del inköp från första dagen. Det var dags att hämta glasögon hos optikern. Det verkade bli bra glasögon, både för att skydda mot solen och för att kunna läsa/se på långt håll. Under eftermiddagen blev det lite pool liv, för att bättra på solbrännan innan Liv och Mats reste tillbaka till Sverige den natten.

Nästa helg kom Ann och Lars tillbaka, nu fyllda av upplevelser från Kerala. Eftersom Ann och Lars var på väg ut på sin tur när de var i Mumbai första omgången blev det inte så mycket shoppat. Den skada kunde nu repareas och det med råge. Alla blev trötta av allt släpande ut och in i butiker. Efter en middag i lugn och ro blev det dags att säga adjö till Ann och Lars också. Det var trevligt med besök och vi hoppas alla har goda minnen med sig hem och vi vet vad som fanns i väskorna. Många fina presenter som alla där hemma nu kommer att överraskas med.

Vi blev kvar, nu i en tyst lägenhet igen, lite trist men ingen tid att deppa. Vin festival på klubben lockade nästa dag.